Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Opbrengsten / kosten van een cash pool

  • Ruben Steur

    Hallo bezoekers,

    Ik ben bezig met een scritpie over cash pooling. Alle informatie die ik tot nu toe gevonden heb is vrij algemeen en bevat geen duidelijke cijfers. Om een goed beeld te krijgen van wanneer het rendabel wordt een pool op te zetten ben ik op zoek naar de antwoorden op de volgende vragen:

    ? Opbrengsten van een cash pool

    Hoeveel verbetert het renteresultaat?

    Hoe groot zijn de schaalvoordelen?

    Welke besparing levert het intercompany financieren van werkmaatschappijen met een liquiditeitstekort met gelden van een werkmaatschappij met een liquiditeitsoverschot?

    Met hoeveel neemt het balanstotaal af, en hoeveel verbeteren de financiele ratio?s?

    ? Kosten van een cash pool

    Hoveel bedraagt de fee voor een rekening per maand ongeveer?

    Wat zijn de eenmalige kosten die in rekening gebracht worden voor het opzetten van een pool?

    Hoe hoog is het percentage dat berekend wordt over het gecompenseerde bedrag?

    Ik begrijp dat de antwoorden hierop situatie afhankelijk zijn maar het gaat mij er om een globaal idee te krijgen.

    Alvast bedankt voor de hulp.

  • O.D. Hartman

    Hoi Ruben,

    Indien nog actueel voor je scriptie kan je me mailen.

    Ik ben cash-manager en heb de afgelopen twee jaar een Europese cash-poolstructuur voor het concern (SHV) opgestart.

    Groet,

    Onno.